"De vaste en mobiele netwerken van KPN draaien sinds 2011 op groene stroom en sinds 2015 is KPN klimaatneutraal. Ook heeft KPN de afgelopen jaren flinke stappen gezet op de reductie van energie. Zo daalde het absolute energieverbruik van KPN sinds 2010 met 35% terwijl het dataverbruik in diezelfde periode ongeveer 24x toenam. Tot 2030 wil KPN nog eens minimaal 8% extra besparen. Tegelijkertijd heeft KPN circulaire ambities geformuleerd en een doel gesteld om de uitstoot in de hele waardeketen terug te brengen tot netto nul in 2040. Zo werken we in generaties toe naar een duurzaam en energiezuinig netwerk.

Bovenop deze wapenfeiten en ambities is afgelopen jaar een belangrijk besluit genomen om vanaf 2027 ruim 50% van de stroom die KPN verbruikt van een windpark te halen. KPN gaat dan op jaarbasis ruim 200 GWh aan stroom afnemen van het nieuwe windpark Hollandse Kust West dat ruim 50 km uit de kust wordt gebouwd ter hoogte van IJmuiden. 2027 wordt sowieso een heel belangrijk jaar, want dan internetten bijna al onze klanten via het glasvezelnetwerk dat we nu met grote snelheid uitrollen. Glasvezel is duurzamer, want het stroomverbruik van het nieuwe core (kern) netwerk is significant lager dan het huidige kopernetwerk. Denk daarbij aan minder benodigde stroomvoorziening en minder koeling inde technische gebouwen. Bovendien bestaat de bekabeling uit duurzamere materialen en zorgt het glasvezelnetwerk voor minder onderhoud en dus ook minder monteursritten.

“Deze transformatie maakt KPN nog efficiënter.”

Met de migratie van koper naar glas, ‘Glas aan, koper uit’, maken we mogelijk dat we het kopernetwerk gefaseerd uit kunnen zetten. In totaal heeft KPN 1.300 traditionele kopercentrales. Op de lange duur worden ze uitgezet en teruggebracht tot circa 160 toekomstvaste glasvezelcentrales. In zes proefgebieden heeft dat afschakelen reeds plaatsgevonden, waarmee we ervaring hebben opgedaan om vanaf 2023 op grotere schaal afscheid te nemen van de kopercentrales op plekken waar glasvezel beschikbaar is.

Kopercentrales nemen veel ruimte in beslag en verbruiken ook nog eens flinke hoeveelheden stroom. De energiebesparing die we realiseren met uitschakelen van de centrales in de zes proefgebieden alleen al bedraagt bijna 490 MWh per jaar - dit staat gelijk aan het stroomverbruik van ongeveer 200 huishoudens. Waar vroeger in een dorp of een wijk een grote telefooncentrale nodig was, is nu vaak een klein gebouwtje of straatkast voldoende, want er is veel minder ruimte nodig voor netwerkapparatuur, stroomvoorziening en koeling. Dat levert een fikse besparing op ruimte en onderhoudskosten op. Zo kan een grote centrale van ongeveer 550 vierkante meter, nu worden teruggebracht naar een vloeroppervlakte van 2 tot 15 vierkante meter. Omgerekend gaan we in totaal van circa 192.000 vierkante meter naar circa 10.000 vierkante meter. Deze transformatie maakt KPN nog efficiënter en zorgt voor verdere verduurzaming van ons netwerk.”

D200600 Portretten JV Jeroen Cox
Jeroen Cox

Strategic Lead Energy & Environment

D200600 Portretten JV Jikke op de Weegh